کرسی آزاد اندیشی با موضوع «سبک پوشش و آرایش بانوان طلبه» در مدرسه نجمیه (س) شهرستان ازنا در تاریخ چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه برگزار شد. در این برنامه پس از تلاوت آیات قرآن و ارائه مطالبی در خصوص جایگاه آزاد اندیشی گروه موافق پوشش و آرایش امروزی بانوان طلبه با ذکر ادله‌ای مانند تاثیر پوشش شیک و جوان پسند در جذب جوانان به دین، مجاز بودن استفاده از رنگ و پوشش‌های قانونی در نظر شرع، توجه به خواسته‌های همسر و خانواده، تاثیر رنگهای تیره به خصوص مشکی در افسردگی روحی زنان  از نظر خود دفاع کردند. در ادامه گروه موافق پوشش و آرایش سنتی بانوان طلبه با تاکید بر رسالت حوزه در نگه داشتن دین و دوری از همرنگ جماعت شدن، اهتمام به احادیث عدم به کارگیری لباس شهرت، لزوم صرف وقت طلبه در مسیر علم آموزی نظر خود را مطرح کردند. سپس با اختصاص فرصت مجددی به هر دو گروه، سوالات و اشکالات فی مابین را پاسخ دادند.

در قسمت پایانی استاد داور خانم دکتر جعفری جهت جمع بندی موضوع، مطالب مفصلی را بیان کردند. ایشان در ابتدا ضمن تبیین جایگاه حوزه‌های علمیه در ساختار معنوی جامعه به ارائه مفهوم عرف، انواع و احکام آن و میزان قدرت عرف در تغییر احکام توضیحاتی دادند. از آنجا که طلبگی انتساب به صنف خاصی است پس ضرورت دارد که بسیاری از آداب و قوانین آن صنف اجرا شود، از جمله پوشش و آرایش بانوان طلبه. به دلیل مرکزیت داشتن حوزه در رشد و تثبیت دین، نیاز است که همه طلاب در انجام و احیاء دین بیش و پیش از جامعه متدین تلاش کنند.

از نظر ایشان چون محیط حوزه، علمی است، باید با وضع منشورات پوششی و آرایشی برای طلاب تفاوت محیط علمی حوزه از سایر اجتماعات زنانه قابل تشخیص گردد و برخی طلاب به بهانه زنانه بودن محیط، از هرگونه پوشش نامتعارف و غیررسمی اعم از رنگهای بسیار زننده، لباسهای کوتاه، نازک و تنگ استفاده نکنند. در پایان به سوالات طلاب حاضر در این زمینه پاسخ دادند.

 

موضوعات: بازديدها
[یکشنبه 1397-02-23] [ 11:47:00 ق.ظ ]