اندیشه
معاونت پژوهش حوزه علمیه نجمیه شهرستان ازنا




وبلاگ اندیشه راهی است برای توسعه پژوهش در حوزه علمیه.






اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        




جستجو



 
  برگزاری کارگاه اصول و روشهای پژوهش پیشرفته ...
برگزاری کارگاه اصول و روشهای پژوهش پیشرفته

یکی از برنامه های ساعت پژوهشی پایه های چهارم و پنجم در ترم پیش رو، آشنایی با اصول و روشهای تحقیق پیشرفته است. بخشی از این برنامه با حضور سرکار خانم اسدی روز شنبه یازدهم شهریور تشکیل شد. در این برنامه که به صورت کارگاه عملی برگزار شد، خانم اسدی راههای انتخاب موضوع و چگونگی تبدیل موضوع به مسئله را تشریح کردند. همچنین در بخش دوم کارگاه در خصوص تعیین سوال اصلی و سوالات فرعی، چگونگی نگارش مقدمه براساس مدل هرم وارونه نکاتی ارائه دادند. این برنامه مورد استقبال ، رضایت کامل و استفاده طلاب قرار گرفت.

موضوعات: مهارتها
[دوشنبه 1396-06-13] [ 12:04:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  برگزاری آزمون پایانی ساعت پژوهشی ...

امروز آزمون پایانی ساعت پژوهشی با حضور طلاب پایه اول، دوم و سوم برگزار شد. منابع این آزمون بر اساس سرفصلهای مصوب مرکز مدیریت بود. طبق تصمیم معاونت پژوهش مرکز مدیریت نمرات این آزمون در کارنامه عملکرد پژوهشی طلاب ثبت خواهد شد.

موضوعات: مهارتها
[چهارشنبه 1396-04-28] [ 07:56:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  برگزاری کارگاه روشهای مطالعه و یادگیری ...
برگزاری کارگاه روشهای مطالعه و یادگیری

کارگاه تکمیلی روشهای یادگیری و مطالعه بر اساس سرفصلهای مصوب مرکز مدیریت در هفته گذشته و به مدت دو روز  در مدرسه نجمیه برگزار شد. در کارگاه روشهای یادگیری ابتدا به تشریح مفاهیم علم، آموزش، یادگیری، تدریس و تفاوت میان آنها پراخته شد. سپس نکات مربوط به انواع روشهای یادگیری از جمله روش شرطی، شناختی، ارتباط گرایی و ساختن گرایی ارائه شد.

در کارگاه روشهای مطالعه نیز پس از تبیین مفاهیم مطالعه و خواندن و نقاط اشتراک و افتراق آن دو، روشهای مطالعه اجمالی، تندخوانی، تجسس خوانی، عبارت خوانی، دقیق خوانی، درک زیبای های  مطالب، انتقادی و روشهای کسب اطلاعات دانشگاهی(SQ3R,SQ4R,SQ5R,SQ6R) تشریح شد.

موضوعات: مهارتها
[دوشنبه 1396-04-26] [ 08:09:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  برگزاری کارگاه منبع شناسی ...

از آنجایی که انجام فعالیت پژوهشی اعم از کتابخانه ای و میدانی بدون استناد به منابع معتبر و مطالعه آنها امکان پذیر نیست، لذا در راستای انجام ساعات پژوهشی، معاونت پژوهش مدرسه نجمیه اقدام به برگزاری کارگاه منبع شناسی با حضور طلاب پایه دوم تا پنجم نمود. در این کارگاه که به مدت دو روز و 6 ساعت برگزار شد، طلاب ضمن آشنایی با چگونگی منبع یابی، ویژگی و انواع منابع معتبر و روش کار با برخی منابع مرجع، به صورت کارگاهی ابتدا با برخی لغت نامه ها و دایره المعارف ها کار کرده و سپس فهرستی از منابع  موضوعات تحقیقی خود را از منابع موجود در کتابخانه نجمیه استخراج کردند.

ادامه »

موضوعات: مهارتها
[سه شنبه 1396-04-20] [ 10:42:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  برگزاری کارگاه انتخاب مسأله و طرح نویسی ...

در واپسین روزهای اسفند 95 کارگاه آموزشی چگونگی انتخاب موضوع تحقیق پایانی و نیز طرح نویسی با حضور دکتر محرابی و طلاب پایه های چهارم و پنجم مدرسه به مدت 4 ساعت برگزار شد. در ابتدای این کارگاه دکتر محرابی به بیان نکاتی درباره جایگاه پژوهش در متون اسلامی و اهمیت آن پرداختند. سپس راهکارهای انتخاب موضوع چون جوششی و مورد علاقه محقق بودن، مشورت با اساتید و صاحبنظران و توجه به منابع موضوع را توضیح دادند. در بخش دوم نیز نکات مورد نیاز برای طرح نویسی(اجمالی و تفصیلی) را برشمرده و تبیین کردند. طلاب از برگزاری این کارگاه بسیار استقبال و ابراز رضایت کردند.

ادامه »

موضوعات: مهارتها
[شنبه 1396-02-23] [ 09:38:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  مهارت تند خوانی ...

به یاری خداوند و با همیاری معاونت پژوهش مرکز مدیریت در اختصاص بخشی از ساعات طلاب به ساعت پژوهش، مدرسه نجمیه(س) ازنا توانست در مدت 40 ساعت روشهای مطالعه اجمالی و تندخوانی را به همه طلاب مخاطب طرح ساعت پژوهش آموزش دهد. بیشتر طلاب از فراگیری این شیوه موثر در مطالعه ابراز رضایت کردند. لازم به توضیح است که به وسیله این دو روش مطالعه می توان حجم بسیاری از مطالب را در مدت زمان کوتاهی مطالعه کرد و حتی پاره ای از مطالب را نیز به صورت عمیق خواند.

موضوعات: مهارتها
[شنبه 1395-10-04] [ 03:47:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  مهارت شروع نگارش ...

برخی از طلبه ها مطالعات زیادی و محتوای علمی بالایی دارن اما چون تا بحال دست به قلم نشده اند هراس بزرگی از نوشتن و چیدمان مطالب ذهنی خود دارند. در اینجا با ارائه نکات مختصر و کاربردی گامی برای فراگیری مهارت نگارش ارائه شده است. نخستین و اصلی ترین گام در فرآیند نویسندگی، مطالعه، مطالعه و مطالعه است. مطالعه آثار دیگران برای یک نویسنده حکم اکسیژن برای آتش و آب برای حیات دارد.

مهارتهای عمومی نگارش

تجربه عملی: خانم خوانساری طلبه پایه سوم مدرسه سه کتاب در زمینه توبه مطالعه می کند. سپس هرآنچه از این سه کتاب در ذهنشان باقی مانده بود، با قلم خودش ثبت کرده است. فایل پیوست نوشته های ایشان است که با قلمی بسیار زیبا پردازش کرده است.

 

متن خانم خوانساری

موضوعات: مهارتها
[یکشنبه 1394-10-20] [ 11:25:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت