اندیشه
معاونت پژوهش حوزه علمیه نجمیه شهرستان ازنا




وبلاگ اندیشه راهی است برای توسعه پژوهش در حوزه علمیه.






اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        




جستجو



 
  برگزاری اولین جلسه دفاعیه تحقیق پایانی سطح 2 ...
برگزاری اولین جلسه دفاعیه تحقیق پایانی سطح 2

به یاری خداوند اولین جلسه دفاعیه تحقیق پایانی سطح 2 در مدرسه با حضور اساتید محترم داور و راهنما و نیز طلاب مدرسه روز شنبه مورخ 11 شهریور 96 ساعت 15 برگزار شد. پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، طلبه محقق(خانم اشکش) خلاصه ای از تحقیق خود را ارائه کرد. در ادامه نیز استاد داور(سرکار خانم اسدی) ضمن ابراز رضایت از نخستین فعالیت تحقیق پایانی مدرسه، نکاتی برای ارتقاء کیفی تحقیق بیان کردند. سپس استاد راهنما (خانم جعفری) و طلبه به دفاع از برخی ایرادات پرداختند. این تحقیق با درجه عالی دفاع شد.

موضوعات: بدون موضوع
[شنبه 1396-06-11] [ 06:23:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  اطلاع رسانی تعدادی از همایش های پژوهشی ...

اطلاع رسانی تعدادی از همایش های پژوهشی ملی و بین المللی در حوزه علوم اسلامی

 

1. همایش بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی»(مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان تیر 96-http://shia-congress.com

2. همایش بین المللی «بازخوانی تمدن اسلامی و جهان شهر معنوی»(مهلت ارسال مقالات تا پانزدهم مهر 96-http://hamayesh.miu.ac.ir)

3. همایش ملی«روش پژوهی علامه جعفری»(مهلت ارسال مقالات تا دهم مهر 96-http://fatemiyekermans3.whc.ir)

4. همایش ملی «عفاف، حجاب و سبک زندگی»(مهلت ارسال مقالات تا بیست و هشتم خرداد 96-www.iccad.ir

5.چهارمین همایش دانشجویی بررسی فرهنگ سلامت از منظر قرآن و حدیث(مهلت ارسال مقالات تا دهم مهر 96-http://ajaums.ac.ir

6. نقش حوزه های علمیه در ترویج سبک زندگی اسلامی(مهلت ارسال مقالات تا پنجم مهر 96-http://h-zeynab3.whc.ir)

موضوعات: بدون موضوع
[شنبه 1396-03-20] [ 12:26:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  تقدیر از برگزیدگان پژوهشی سال 95 مدرسه ...
تقدیر از برگزیدگان پژوهشی سال 95 مدرسه

روز شنبه 21 اسفند 1395 مراسم تقدیر از برگزیدگان پژوهشی سال مدرسه نجمیه(س) ازنا، ضمن برنامه کارگاه مسئله یابی و طرحنامه نویسی برگزار شد. اسامی طلاب و اساتید برگزیده مدرسه و میزان جوایز اهدایی به شرح زیر است:

1.جشنواره بانوی کرامت(اساتید): خانم اکرم جعفری

2.جشنواره گروهی رشد:اعضاء گروه:خانمها کبری خدابخشی،رقیه حموله، مریم جیریایی. استاد راهنما: خانم مژگان مسعودی مقدم

3. جشنواره علامه حلی: خانم ریحانه اسدی

 

ادامه »

موضوعات: بدون موضوع
[شنبه 1396-02-23] [ 10:07:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  برگزاری همایش علمی واکاوی ابعاد اعجاز قرآن ...

به مناسبت هفته پژوهش، همایش علمی واکاوی ابعاد اعجاز علمی قرآن با حضور تعدادی از اساتید و همه طلاب مدرسه نجمیه(س) برگزار شد. در این مراسم ابتدا معاونت پژوهش مدرسه، ضمن تبیین محورهای اساسی هفته پژوهش، تنها راه ورود به میدان پژوهش دقیق و علمی را برخورداری از علم پژوهش از طریق ساعات پژوهش و حضور مستمر و فعال در نشست ها، همایش های پژوهشی ، کرسی های آزاد اندیشی ، عضویت موثر در گروه های پژوهشی کانون و اجرای عملیاتی آموخته ها در قالب مقاله و تحقیق پایانی دانست. در ادامه دو مقاله برتر همایش توسط خانمها نیکروز با موضوع «تحدی قرآنی» و صالح کوتاه با موضوع «اعجاز علمی قرآن» به ارائه مقاله خود پرداختند. در پایان نیز استاد مدرسه نجمیه(س) و سخنران علمی برنامه سرکار خانم مسعودی مطالب خود را با موضوع «تبیین جلوه های هنری قرآن»  رای برای مخاطبین بیان کردند. همچنین با اهداء جوائزی از نفرات برتر تقدیر شد.

متن چکیده مقالات برتر

چکیده(بررسی ادله تحدی قرآن کریم)-حدیث نیکروز

یکی از ابعاد اعجاز قرآن کریم بنا بر آیات قرآن، تحدی و مبارزه طلبی با مخالفبین و منکرین است. تحدی به معنای مبارزه‌طلبی و هماورد طلبی و بیان عجز دیگران از آوردن مانند قرآن است. ابتدا با تعریف لغوی و اصطلاحی تحدی منظور از آن مشخص شده سپس ادله تحدی قرآن بررسی شده و به شبهات پیرامونی مانند نظریه صرفه و ادعای مدعیان دروغین نبوت پاسخ داده شده است.این مقاله به روش کتابخانه‌ای داده‌ها را گردآوری کرده و با روش توصیفی-تبیینی آنها را مورد دقت قرار داده است.

کلید واژگان: تحدی، اعجاز قرآن، نظریه صرفه، مسلیمه بن کذاب.

 

چکیده(بررسی اعجاز علمی قرآن)- زهره السادات صالح کوتاه

از جمله مباحث مهم و اثرگذار علوم قرآنی، اعجاز است. اعجاز به معنای از عهده کاری برنیامدن است که ابعاد مختلفی دارد. هدف نزول قرآن رشد و تعالی بشر است، لکن اشاراتی گذرا به مسائل علمی و اسرار کائنات دارد که نشان دهنده اعجاز علمی قرآن است. مقاله حاضر به بررسی بعد علمی اعجاز قرآن و آیات دربردارنده نکات مرتبط با علوم تجربی می‌پردازد.لذا دیدگاههای موافقان و مخالفان را مورد بررسی قرار داده است. اطلاعات این مقاله به شیوه کتابخانه‌ای جمع آوری شده و با روش توصیفی- تحلیلی بررسی شده است.

کلید واژگان: اعجاز، اعجاز علمی- دشواری تنفس، نقش کوه‌ها

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1395-09-24] [ 04:40:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  گرامی داشت هفته پژوهش ...

 

 

هفته پژوهش و فناوری گرامی باد

 

علم‌گرايي‌ و علم‌محوري بايد در همه بخش‌ها گفتمان مسلط جامعه شود.

 تحقيق علمي فقط به معناي فراگيري و تقليد نيست؛ تحقيق ضد تقليد است.

  «ما باید تحقیق را در کشور با توجه به نیازهاى آن هدف دار کنیم و پژوهش ها را در جهت نیازهاى کشور قرار بدهیم.

مقام معظم رهبری برگرفته شده از dap-lr.blog.ir

منشور اخلاق پژوهش

موضوعات: بدون موضوع
 [ 04:18:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  برگزاری کرسی آزاد اندیشی ...

برنامه کرسی آزاد اندیشی با موضوع «فضای مجازی؛تهدید یا فرصت» در مدرسه نجمیه (س) شهرستان ازنا در تاریخ چهارشنبه پنجم آبان ماه برگزار شد. در این برنامه ابتدا معاونت پژوهش مدرسه خاستگاه، اهمیت و جایگاه آزاد اندیشی در نگاه رهبری را و سپس ضرورت انتخاب این موضوع را تبیین کردند. در ادامه گروه موافق به طرح مباحث و ادله خود درباره مزایای استفاده از شبکه های مجازی پرداخت. از جمله آنها: توزیع عدالت رسانه ای در فضای مجازی، مقابله با دشمن از طریق ابزار مجازی، انتقال سریع اطلاعات و گسترش علوم و… . سپس طلاب مخالف نیز نظرات خود را در قالب آسیب های شبکه های مجازی بیان کردند که برخی از آنها عبارتند از: آثار تخریبی شبکه های مجازی در ادبیات نوشتاری و گفتاری، ترویج شایعه و فساد اخلاقی، افزایش طلاق عاطفی میان همسران، فشار اقتصادی تحمیلی بر خانواده ها در خرید گوشی و تبلت، همسو شدن با اهداف سیاسی دشمن و… . با اتمام سخنان طلاب، استاد داور، آقای قنبری کارشناس ارشد حقوق، ضمن تشریح نظرات اقناعی و اثباتی در کرسیهای آزاداندیشی، به بیان دیدگاه خود در این موضوع و جمع بندی مطالب پرداختند. ایشان بر این باور بودند که در فضای جرم بهترین اقدامات، پیشگیری وپس از آن فرهنگ سازی بر مبنای صحیح دینی است. ایشان ضمن بیان اینکه فرهنگ سازی کار بسیار دشوار و زمان بر است خواهان آن بودند که اقدامات پیشگیرانه به دلیل کم بودن هزینه ها، از سوی نهادهای مذهبی و دانشگاهی اجرا شود. ارائه دلایل منطقی برای کاربران شبکه ها در خصوص استفاده درست و آسیب های فضای مجازی کارآ خواهد بود.در پایان به دیگر سوالات طلاب نیز پاسخ دادند.

ادامه »

موضوعات: بدون موضوع
[شنبه 1395-08-08] [ 10:37:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  برگزاری نشست پژوهشی در خصوص واکاوی محتوای آیات اکمال و تبلیغ با تکیه بر دانش تناسب آیات ...
برگزاری نشست پژوهشی در خصوص واکاوی محتوای آیات اکمال و تبلیغ با تکیه بر دانش تناسب آیات

برنامه نشست علمی- پژوهشی با موضوع «واکاوی محتوایی آیات اکمال و تبلیغ با تکیه بر دانش تناسب آیات» و با حضور سرکار خانم جعفری و طلاب مدرسه نجمیه(س) به مناسبت عید غدیر خم برگزار شد.خانم جعفری ضمن تبیین مفهوم اصطلاح تناسب آیات و اهمیت و لزوم پرداختن به آن در تفسیر قرآن و با ارائه ادله قرآنی- تاریخی، به کژفهمی های ناشی از بی توجهی به تناسب و ارتباط معنایی میان آیات از سوی مفسران اهل سنت و تعدادی از مفسران شیعه در توضیح آیات اکمال و تبلیغ اشاره کرد. در پایان نیز به سوالات طلاب در این زمینه پاسخ دادند.

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1395-07-01] [ 12:19:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  برگزاری کارگاه روش تحقیق میدانی ...

کارگاه روش تحقیق میدانی(پیمایشی) با حضور تعدادی از طلاب مدرسه برگزار شد. در این کارگاه مفاهیم و اصطلاحات روش تحقیق میدانی و چارچوب و ساز و کار آن توسط خانم جعفری توضیح داده شد. به دلیل استقبال طلاب این کارگاه در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

موضوعات: بدون موضوع
[شنبه 1395-06-20] [ 03:48:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  سخن اول ...

با سلام

وبلاگ پژوهشی مدرسه علمیه نجمیه از هفته پژوهش شروع به فعالیت نموده است.

موضوعات: بدون موضوع
[شنبه 1394-09-28] [ 03:43:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت