مهارت شناسایی منابع

بسیاری از دانشجویان و طلابی که در ابتدای راه پژوهش قرار دارند، پس از انتخاب موضوع به دشواری می توانند منابع تخصصی موضوع خود را بیابند.

برای این کار چند راه پیشنهادی وجود دارد:

1. مراجعه به اساتید مرتبط

2. مراجعه به سایتها و جستجوی اینترنتی در پایگاههای تخصصی مانند کنسرسیوم محتوای ملی- نورنگز- پرتال جامع علوم انسانی- پایگاه نشریات جهاد دانشگاهی

3. مراجعه به فهرست منابع کتابهایی که در اختیار دارد.

4. مراجعه به دایره المعارفها

در این بخش طریقه بهره گیری از دایره المعارفها ارائه می شود:

دایره المعارفها به دو گونه عمومی و تخصصی نگاشته شده اند. طلاب و دانشجویان علوم دینی بهتر است به دایره المعارفهای تخصصی مراجعه کنند. از جمله دایره المعارفهای فارسی زبان تخصصی:

دایره المعارف بزرگ اسلام، دانشنامه جهان اسلام، دانشنامه تشیع، دانشنامه نبوی، دانشنامه حج و حرمین، دانشنامه علوم قرآنی، دانشنامه قرآنو… البته برخی از دانشنامه ها تحت عنوان ویکی فعالیت مجازی دارند مانند دانشنامه اسلامی، دانشنامه علوم اسلامی. اما از آنجا که مطالب برخی از این مدخلها به صورت کامل گردآوری نشده است، در استفاده از ویکی ها باید دقت کرد.

مدخلهای دایره المعارفها براساس حروف الفبا چیده شده است (معمولا روی جلد اولین کلمه از اولین حرف و آخرین کلمه از آخرین حرف آن مجلد را نوشته اند).

در پایان هر مدخل(مقاله) دایره المعارفها مآخذ بسیار معتبری نوشته شده است، طلبه ضمن مطالعه محتوای مدخل و فیش برداری از آن، می تواند جهت مطالعه تفصیلی به آدرس کتب مراجعه نماید.تصویر زیر از دایره المعارف بزرگ اسلامی به عنوان نمونه ارائه شده است:.

ادامه مطلب :

مهارت شناسایی منابع
موضوعات: بازديدها
[یکشنبه 1397-02-30] [ 08:09:00 ق.ظ ]